EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

23.04.2008

10. SINIFLAR TE YAZILI SORULARI,

A A A GRUBU A A A
MERSİN ATATÜRK LİSESİ TÜRK EDEBİYATI 2 1I. DÖNEM ORTAK YAZILISIDIR.
ADI SOYADI: …………………………………………………….
SINIFI NUMARASI: ……………………………………………. …/04/2008
☺?►SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
☺?►SINAVDA CEVAPLARINIZI SORULARIN ÜSTÜNDE GÖSTEREBİLİRSİNİZ; YANITLAR İÇİN AYRILAN AŞAĞIDAKİ YERE İMLA KURALLARINA UYGUN, CÜMLE YARGISI TAŞIYAN BİR ANLATIMLA YAZINIZ.
☺?►SINAV SÜRESİNCE SİLGİ, KALEM GİBİ ARAÇ GEREÇLERİN BAŞKALARINDAN ALINMASI SINAV KURALLARINA AYKIRIDIR. KOMİSYON
SORULAR VE CEVAPLAR
**s–1) Aşağıda verilen cümlelerdeki noktalı yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.(15)
a- Beyit içerisinde anlam bakımından birbirini tamamlayan sözcüklerin kullanılması ile yapılan sanata………………..……… denir.
b- Anlam bakımından birbirinin zıttı sözcüklerin bir beyitte kullanılmasıyla yapılan sanata …….……………..………………. denir.
c- Terkib-i bentte, bentleri birbirine bağlayan beyitlere ………………………..……………………….………………denir.
d- Divan ve halk şiirinde kalıplaşmış sözlere………………………………………..………….denir.
e- Aşık tarzı Türk şiirinde şair …………..…………………. ya da ……………………………..son dörtlükte kullanır.

**s–2) Aşağıdaki eserlerin karşısına yazarlarını; yazarların karşısına bir eserinin adını yazınız. (10)
a- Makalat: ………………………………………. b- Sıhhat ü Maraz: ………………………….
c- Baki: …………………………………. d- Sûrname: ………………………………
e- Bağdatlı Ruhî …………………………………..

**s–3)Aşağıdakilerden hangisi kaside ve mesnevî ile ilgili doğru bir bilgidir? (5)
a- İkisinde de her beyit kendi arasında uyaklıdır. b-Beyit sayıları ikisinde de 33–99 arasındadır.
c- İkisi de övgü amacıyla yazılır. d-İkisinde de konunun farklı yönden ele alındığı bölümler vardır
e-İkisi de Türk edebiyatına Arap edebiyatından geçmiş şiir şekilleridir.

**s–4) “Divan şiirinin en önemli şairlerinden biridir. Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamış, İstanbul Türkçesini sanat dili haline getirmiştir. Şarkı türünü ilk kullanan şair Divan şiiri geleneğinde hece ölçüsünü kullanan tek şair olarak da önemlidir.” Paragrafta tanıtılan Divan şairimiz kimdir? (10)

TERKİB-İ BEND
Giryen kopar ey hace meger kim cigerinden (Ey cimri zengin! Yaşlı gözünden ciğerparelerin çıktı diye ciğerden feryat
Kim çıkdı ciger-parelerün çeşm-i teründen edersin.)
**s–5) Terkib-i bendlerde işlenen konular nelerdir? (10)

I- Beylerde kalmamış asla mürüvvet II- Bu genç yaşta kara topraklar aldı III- Bin düşünüp bir söz söyle
Fakir fukaraya bakmıyor devlet. Gözlerim ağlıyor gönlüm karardı. İnsanlığın sırrı böyle
IV- Güneş kıskanır olmuş gözündeki ışığı V- Yiğitler savaşta ön safta durur
Tebessüm eyle n’olur mutlu eyle aşığı. Namerdi kalbinin üstünden vurur.
**s–6) Numaralanmış dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (10)
a- I. dizeler bir taşlamadan alınmıştır. b- II. dizeler bir ağıttan alınmıştır.
c- III. dizeler bir didaktik bir şiirden alınmıştır. d- IV. dizeler güzellemeden alınmıştır.
e- V. dizeler bir gazelden alınmıştır.
1.Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlara su 1. Ey göz, gönlümdeki ateşlere, gözyaşından su saçma, böylesine Kim bu denli dutuşan odlara kılmaz çare su tutuşan ateşlere su çare kılmaz.
**s–7) Yukarıdaki beyitte altı çizili sözcüklerdeki söz sanatını nedenleriyle yazınız. (10)


**s–8) Yukarıdaki beyit kasidenin hangi beyiti olabilir, neden? (10)


(I)Dede Korkut Hikâyeleri, sanatçısı belli olmayan, halkın ortak malı olan bir eserdir. (II)Nazım ve nesir karışımı on iki hikâyeden oluşur. (III)Hikâyelerde daha çok Oğuzların, düşmanları ve olağanüstü güçlerle savaşları anlatılmaktadır. (IV)Her hikâye bağımsız olmakla beraber, çoğunda ortak kahramanlar bulunur ve her hikâyenin sonunda Dede Korkut boy boylayıp soy soylayarak hikâyeyi bitirir. (V)Hikâyelerde adı geçen Dede Korkut, kahramanlığıyla ün kazanmış Oğuz beylerinden biridir.
**s–9) Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde verilen bilgi yanlıştır? (10)
a- I b- II c- III d- IV e- V
**s–10) Aşağıdakilerden hangisi Divan şiirinin bilinen ilk şairidir? (10)
a- Kültigin b- Ahmet Yesevi c- Hoca Dehhani d- Fuzuli e- Şeyh Galip





B B B GRUBU B B B
MERSİN ATATÜRK LİSESİ TÜRK EDEBİYATI 2 1I. DÖNEM ORTAK YAZILISIDIR.
ADI SOYADI: …………………………………………………….
SINIFI NUMARASI: ……………………………………………. …/04/2008
☺?►SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
☺?►SINAVDA CEVAPLARINIZI SORULARIN ÜSTÜNDE GÖSTEREBİLİRSİNİZ; YANITLAR İÇİN AYRILAN AŞAĞIDAKİ YERE İMLA KURALLARINA UYGUN, CÜMLE YARGISI TAŞIYAN BİR ANLATIMLA YAZINIZ.
☺?►SINAV SÜRESİNCE SİLGİ, KALEM GİBİ ARAÇ GEREÇLERİN BAŞKALARINDAN ALINMASI SINAV KURALLARINA AYKIRIDIR. KOMİSYON
SORULAR VE CEVAPLAR
**s–1) Aşağıdaki belirgin özellikleri verilen şairleri noktalı yerlere yazınız? (15)
a- Şarkı nazım şeklinin en büyük şairi ……………………………………………..
b- Rubai tarzının İran ve dünya edebiyatındaki en büyük şairi ............
c- Divan edebiyatında kasideciliği ile ünlü şairimiz ……………………………………………..
d- Divan edebiyatında terkibibentleri ile ünlü şairimiz ……………………………………………..
e- Tanzimat edebiyatında murabbaları ile ünlü şairimiz ……………………………………………..
**s–2) Aşağıdaki eserlerin karşısına yazarlarını; yazarların karşısına bir eserinin adını yazınız. (10)
a- Çemşid-i Hurşit: ……………………………….… b- Leyla vü Mecnun: ………………………………..
c- Visaletü’n-Necad: ………………………………… d- Nedim: ……………………..…………………
e- Divan-ı Hikmet: ………………………….
**s–3) Aşağıdakilerden hangisi kaside ve gazel ile ilgili doğru bir bilgidir? (5)
a- Türk edebiyatından Arap ve İran edebiyatına geçmiştir. b- İlahi aşk konusunu işlerler.
c- Uyak düzenleri benzerlik gösterir. d- Son beyitleri dua beyitidir.
e- Anlam derinliği yoktur, açık bir anlatımları vardır.
**s–4) “Aşk acısını aşktan üstün tutan bir anlayışla şiirler yazmıştır. Derin bir düşünceyle aşkı ve aşk sorununu şiirleştirir. Mesnevi türünün Divan şiirindeki en önemli temsilcisidir. Izdırap çekmek onun en önemli özelliğidir. Baki’yle aynı dönemin şairidir..” Paragrafta tanıtılan şairimiz kimdir? (10)

**s–5) Şarkı türünün en önemli özelliği nedir; şarkıların konularını kısaca yazınız? (10)


Deniz dibi derindir **s–6) Yandaki dörtlükteki uyak dizilişi aşağıdaki Divan edebiyatı nazım şekillerinden
Gitme sular serindir hangisinde vardır? (10)
Pirimizi sorarsan
Ferhat ile Şirin’dir a- Murabba b- Rubai c- Şarkı d- Gazel e- Kıta

23.Hâk-i pâyına yetem der ömrlerdir muttasıl 23. Su senin ayağının toprağına erişeyim diye durmadan, ömürler
Başını taştan taşa vurup gezer âvâre su boyu başını taştan taşa vurarak âvâre gezer durur
**s–7) Yukarıdaki beyitte altı çizili sözcüklerdeki söz sanatını nedenleriyle yazınız. (10)


**s–8) Aşağıdaki boşlukları doldurunuz. (10 puan)
a- Taşlamaya Divan edebiyatında ………………….; Batı edebiyatında ise …………… karşılığıdır.
b- Ağıt türünün İslamiyet’ten Önceki Türk edebiyatı nazım şekline …………………..; Divan edebiyatındaki nazım şekline …………. ………………. denir.
“ (I) Mesneviler günümüz roman ve hikâyesinin işlevini üstelenen Divan tarzı şiir türüdür. (II) İran edebiyatından taklit edilerek Türk edebiyatına alınmıştır. (II) Nesip, girizgâh, methiye, fahriye, dua gibi ana bölümlerden oluşur. (IV) Her beyit kendi arasında kafiyelidir; buna mesnevi tipi kafiye ya da düz uyak denir. (V) Beş mesneviden oluşan takıma Hamse adı verilir.
**s–9) Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde verilen bilgi yanlıştır? (10)
a- I b- II c- III d- IV e- V
**s–10) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına D yanlışların yanına Y yazınız. (10 puan)
a- Türk edebiyatında ilk hamse örneğini Ali Şir Nevai vermiştir. ( )
b- Beyitleri arasında konu bütünlüğü olan gazellere yekahenk gazel denir.( )
c- Baki Halk şiirinin 16. yüzyıldaki en önemli temsilcisidir.( )
d- Kasidelerde şairin kendini övdüğü bölümlere methiye denir.( )
e- Mesnevilerde konu ve beyit sınırlaması yoktur. ( )


Hiç yorum yok:

Blog Arşivi