EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

28.04.2008

11. SINIFLAR DLA YAZILI SORULARI,

A A A GRUBU A A A
MERSİN ATATÜRK LİSESİ DİL VE ANLATIM 3 1I. DÖNEM ORTAK YAZILISI

ADI SOYADI: ……………………………………………………
SINIFI NUMARASI: ……………………………………………. …/…/2008
☺?►SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
◄?►SINAVDA CEVAPLARINIZI SORULARIN ÜSTÜNDE GÖSTERİNİZ; YANITLAR İÇİN AYRILAN AŞAĞIDAKİ YERE İMLA KURALLARINA UYGUN, CÜMLE YARGISI TAŞIYAN BİR ANLATIMLA YAZINIZ.
◄?►SINAV SÜRESİNCE SİLGİ, KALEM GİBİ ARAÇ GEREÇLERİN BAŞKALARINDAN ALINMASI SINAV KURALLARINA AYKIRIDIR. KOMİSYON SORULAR VE CEVAPLAR
s–1) Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili sözcüklerdeki ses olaylarını karşısına yazınız.
a- Beni mutlaka ara, sana diyeceklerim var. DE-YECEKLERİM: ÜNLÜ DARALMASI
b- Beklediğim kişi gelmedi. BEKLE-DİK-İM: ÜNSÜZ YUMUŞAMASI
c- Adamın göğsünde derin bir yara vardı. GÖĞÜS-ÜNDE: ÜNLÜ DÜŞMESİ
d- Ağaçta hiç yaprak kalmamıştı. AĞAÇ-DAN: ÜNSÜZ SERTLEŞMESİ
e- Küçücük çocukları çok sert azarladı. KÜÇÜK-CÜK: ÜNSÜZ DÜŞMESİ
s–2) Aşağıdaki yargıların karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
a- Denemelerde yazar okuyucu ikna etmeye çalışır. ( Y )
b- Eleştirilerde önyargılara yer verilir. ( Y )
c- Makalelerde 3. tekil anlatım yer almaz. ( D )
d- Fıkra türünün belli bir planı yoktur. ( Y )
e- Sohbetlerde yerel bir dil kullanılması önemsenir. ( Y )
s–3) Denemelerle fıkraları birbirinden ayıran en önemli özellik nedir?
DENEMELER KALICI FIKRALAR İSE GELİP GEÇİCİDİR. FIKRALAR GÜNCEL, DENEMELER İSE EVRENSELDİR.

s–4) “Yaşlı, beli bükülmüş, baston yerine elinde budaklı, eğri büğrü bir sopayla köye doğru yaya yürüyen Hasan Amca’nın yüzündeki her bir çizgi yoksulluğun, kimsesizliğin damgası gibi duruyordu.” Cümlesindeki anlatım bozukluğunu bulup anlatım bozukluğunu gidererek cümleyi doğru biçimde yeniden yazınız.
“Yaşlı, beli bükülmüş, baston yerine elinde budaklı, eğri büğrü bir sopayla köye doğru yürüyen Hasan Amca’nın yüzündeki her bir çizgi yoksulluğun, kimsesizliğin damgası gibi duruyordu.” CÜMLEDEKİ YAYA SÖZCÜĞÜ GEREKSİZ KULLANILMIŞTIR.


s–5) “Bugün de her bir çocukla ayrı ayrı görüşeceğimizi sanıyorsunuz.” Cümlesindeki yazım yanlışlığı bulup yanlışlığı gidererek cümleyi yeniden yazınız.
“Bugün de herbir çocukla ayrı ayrı görüşeceğimizi sanıyorsunuz.”
HER BİR SÖZCÜĞÜ BİRLEŞİK YAZILMALIDIR.

s–6) Yazar bu eserinde şu fikri savunuyor ( ) “İnsan tek başına bir hiçtir ( ) o ancak toplumda anlam kazanır.” Yaşamının amacı da topluma hizmet değil midir ( )? Cümledeki parantez (ayraç) içlerine hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
A- ( : )( , )( ? ) B- ( , )( ; )( ? ) C- ( : )( ; ) ( ? ) D- ( ; )( ; )( ? ) E- ( , )( ; )( …)
s–7) “Kitap insana en içten arkadaştır. Roman, hikaye, deneme, makale, şiir, araştırma, tenkit… Hiç fark etmez. Bütün hayatları biz kitaplarda buluruz. Derdimizin ortağıdır kitaplar.” Cümlesindeki tamlamaları bulup tamlamaları göstererek çeşidini yazınız.
İÇTEN ARKADAŞ: SIFAT TAMLAMASI BÜTÜN HAYATLAR: SIFAT TAMLAMASI
DERDİMİZİN ORTAĞI: BELİRTİLİ İSİM TAMLAMASI

s–8) Yaşlı adam durmadan ileri bakıyordu. Yeşillikler arasından beklediği adam gelecekti. Bulutlar zikzak çizerek ilerlerken ihtiyarın sabrı da azalıyordu; neden hala gelmemişti? “ Paragraf hangi yazı türünden alınmış olabilir, neden?
ÖYKÜLEYİCİ BİR ANLATIM OLDUĞU İÇİN ÖYKÜ YA DA ROMANDAN ALINMIŞ OLMALIDIR.


s–9) “Tarih değildir; ama tarihe ışık tutar. Yaşanılan olaylar ya da tanıklık edilen olaylar öznel bir anlatımla kaleme alınır. Yazarın yazma amacı ders vermektir. Yazının sonunda yazar yazma amacını dile getirir.” Paragrafta tanıtılan yazı türü nedir?
ANI

s–10) 5N 1K kuralının açılımını yazınız.
NEYLE, NEREDE, NASIL, NİÇİN, NE ZAMAN ve KİM
5N 1K





B B B GRUBU B B B
MERSİN ATATÜRK LİSESİ DİL VE ANLATIM 3 1I. DÖNEM ORTAK YAZILISIDIR.

ADI SOYADI: …………………………………………………….
SINIFI NUMARASI: ……………………………………………. …/04/2008
☺?►SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
☺?►SINAVDA CEVAPLARINIZI SORULARIN ÜSTÜNDE GÖSTEREBİLİRSİNİZ; YANITLAR İÇİN AYRILAN AŞAĞIDAKİ YERE İMLA KURALLARINA UYGUN, CÜMLE YARGISI TAŞIYAN BİR ANLATIMLA YAZINIZ.
☺?►SINAV SÜRESİNCE SİLGİ, KALEM GİBİ ARAÇ GEREÇLERİN BAŞKALARINDAN ALINMASI SINAV KURALLARINA AYKIRIDIR. KOMİSYON
SORULAR VE CEVAPLAR
s–1) Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili sözcüklerdeki ses olaylarını karşısına yazınız.
a- Bugün yağmurun yağması beklenmiyordu. BEKLENME-YORDU: ÜNLÜ DARALMASI
b- Gençliğin kıymetini bilmeliyiz. GENÇLİK-İN: ÜNSÜZ YUMUŞAMASI
c- Sen biricik dostumsun. BİR-İ-CİK: ÜNLÜ TÜREMESİ
d- Sokaktan uğultular yükseliyordu. SOKAK-DAN: ÜNSÜZ SERLEŞMESİ
e- Bu hikayenin sonunu merak ediyordum. HİKÂYE-N-İN: KAYNAŞTIRMA
s–2) Aşağıdaki yargıların karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
a- Anılarda günlükler gibi günü gününe yazılır. ( Y )
b- Biyografi yazarının nesnel olma zorunluluğu yoktur. ( Y )
c- Ahmet Haşim gezi yazısı türünde eser vermemiştir. ( Y )
d- Seyahatname Katip Çelebi’nin eseridir. ( Y )
e- Haber yazılarında açık, anlaşılır bir dil kullanılır. ( D )
s–3) Denemelerle makaleyi birbirinden ayıran en önemli özellik nedir?
MAKALELER İŞLEDİKLERİ KONUYU KANITLAMAYA DAYALI, DENEMELER İSE KANITLAMAYA, DOĞRULUĞUNA İNANDIRMAYA ÇALIŞMAZ.

s–4) “O büyük yangında elinde ne evi ne de hayvanları kalmamıştı.” Cümlesindeki anlatım bozukluğunu bulup anlatım bozukluğunun nedenini yazarak cümleyi doğru biçimiyle yeniden yazınız.
YÜKLEM UYUMSUZLUĞU: KALMAMIŞTI DEĞİL KALMIŞTI BİÇİMİNDE OLACAK.

s–5) “Arabası ile bütün Dünya’yı dolaştı. arabasınıda epey yıpratmıştı.” Cümlesindeki yazım yanlışlıklarını bulup yanlışlıkları düzelterek cümleyi yeniden doğru biçimiyle yazınız.
DÜNYAYI ARABASINI DA



s–6) A. Gide ( ) ( ) Anı yamak ( ) ölümün elinden bir şeyler kurtarmaktır ( ) ( ) derdi. Cümledeki parantez (ayraç) içlerine hangi noktalama işaretleri getirilmelidir?
a- ( ;) (“ ) ( , ) (. ) ( “ ) b- ( : ) ( “ ) ( , ) ( . ) ( “ ) c- ( : ) ( “ ) ( . ) ( . ) ( “ )
d- ( : ) ( -- ) ( , ) ( ; ) ( . ) e- ( ; ) ( , ) ( , ) ( ! ) ( . )
s–7) “Bahar erken gelir bu kasabaya. Bahar geldiğinde de çilekler, canerikleri, elmalar, kaysılar gelinlik kızlar gibi çiçeklenir. Meyve çiçeklerinin kokusu burnunuzu gıdıklar.” Paragraftaki tamlamaları bulup çeşidini yazınız.
BU KASABA: SIFAT TAMLAMASI GELİNLİK KIZLAR: SIFAT TAMLAMASI
MEYVE ÇİÇEKLERİNİN KOKUSU: ZİNCİRLEME İSİM TAMLAMASI
(SİZİN) BURNUNUZA: TAMLAYANI DÜŞMÜŞ AD TAMLAMASI.

s–8) “Birden bire önümde bir adamla bir kadın gördüm. Kalpazankaya Yolunu sordular. Üstündesiniz, dedim. Sanki yol hareket etti. Yürümediler. İki adımda benden uzaklaştılar. Koyunların arasında yüzükoyun uzanmış papazın oğlunu gördüm. Yüzünden aptal, çilli horoza benzer bir mahlûk kalktı.” Paragraf hangi yazı türünden alınmış olabilir, neden?
ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM OLDUĞU İÇİN ÖYKÜ YA DA ROMAN TÜRÜNDEN ALIMIŞ OLABİLİR.

s–9) Yazarın güncel olayları derinliğine girmeden işlediği kısa yazı türüdür. Gazete denilince akla gelen ilk türdür. “Paragrafta tanıtılan yazı türü nedir?
FIKRA
s–10) 5N 1K kuralının açılımını yazınız.

NEYLE, NEREDE, NASIL, NİÇİN, NE ZAMAN ve KİM
5N 1K

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi