EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

22.05.2008

11. SINIFLAR DLA YAZILI SORULARI,



ADI SOYADI: BBB
SINIF NU:
MERSİN ATATÜRK LİSESİ DİL VE ANLATIM 11. SINIFLAR 3. YAZILISI
Eti ve kemiği ile olduğu kadar düşüncesi ve varsa eylemi ile de bu sınıfa bağlı kalmış; bu sınıf insanının alın yazısı ve geleceği ile ilgilenmiş ve bunlara yararlı olabilmek için çaba harcamıştır. Bu sınıfın insanlarını bilinçlendirmek için çalışmıştır. Gecekondu mahallelerinde işçinin, esnafın, küçük memurların oturduğu yörelerde yaşayan değişik bölgelerin değişik gelenekleri ve arayışları olan insanların dünyasını, alın yazılarını anlatmıştır. Bu değişik anlayış ve yapıda olan topluluk içinde çocukların, genç kızların durumunu, kötülüğe itilişini gözlemlere dayanarak öykülerinin örgüsüne katıvermiştir. Özellikle, ekonomik yapıdaki düzensizliğin, yalan ve dolana, töresel çöküşe götürdüğüne, bütün iyi niyetlere karşın dinin etkisiz kalan rolüne değinir.
S–1)Yukarıdaki eleştiri konusuna göre hangi eleştiri türüne örnektir. (10)

Okuma yok, yazma yok, bilmeyiz eski, yeni;
Kuzular bize söyler yılların geçtiğini.
Arzu, başlarımızdan yıldızlar gibi yüksek;
Önümüzde bir sürü, yanımızda bir köpek,
Dolaştırıp dururuz aynı daüssılayı;
Her adım uyandırır ayrı bir hatırayı:
S–2)Yukarıdaki şiirde geçen kelime guruplarını bulunuz. (20)


S–3) Aşağıdaki cümlelerde geçen anlatım bozukluklarını düzeltiniz. (20)

*Galiba başka çaresi de yok gibi görünüyor.

*Yaşlı adam söz almak için oturduğu yerden ayağa kalktı.

*Vatandaşlarımız arasında din, dil, ırk ayrıntısı yapılamaz.

*Deterjandan elleri tahrip oldu.

*Bu yemek fazla dışarıda kaldığı için bozulmuş.

S–4) Aşağıdaki metinde kullanılan anlatım tekniklerini yazınız. (10)

Uyandığımda kentin neresinden geçtiğimi anlayamamıştım. Ama bir pazaryerindeydik. Çiçekçi dükkânını süpüren bir kız gördüm. Sokağı suluyordu. Ortalıkta menekşe kokusu vardı. Otobüs kenara park etti ve içeriden uzun, siyah bıyıklı dükkân sahibi bizi içtenlikle karşıladı ve hafif solmuş mor menekşelerinden bir demet gösterdi.



S–5) Aşağıda tablodaki yazar-eser-edebi tür eşleştirmelerini doğru olarak yapınız.. (10)
Ahmet Mithat Efendi Anadolu Notları Deneme
Ahmet HAŞİM Tahrib-i Harabat Gezi Yazısı
Halit Ziya UŞAKLIGİL Avrupa’da Bir Cevelan Eleştiri
Reşat Nuri GÜNTEKİN Kırk Yıl Gezi Yazısı
Namık KEMAL Bize Göre Anı
S–6) Fıkra neden kısa ve öz yazılmalıdır? (10)



S–7)-Makale ile fıkra arasındaki farkları yazınız? (10)



S–8-)Edebiyatımızdaki önemli deneme yazarlarını yazınız? (10)








ADI SOYADI AAAA
SINIF NU:
MERSİN ATATÜRK LİSESİ DİL VE ANLATIM 11. SINIFLAR 3. YAZILISI
Necati Cumalı’nın geçen gün bir kitabı geldi, bir şiir kitabı: ‘’Güzel Aydınlık’’ kendisi göndermiş sanmayın, şiiri bırakmamış ama düşünmüyor eski ahbapları. Zararı yok, o beni düşünse de olur düşünmese de; ben onun şiirlerini gene okurum.
Necati Cumalı günümüzün önemli Türk şairlerinden biri midir? Bilemiyorum. Önemlidir desem omuz silkersiniz. Adı çok geçmiyor ki kendini hemen beğendirmiyor ki… Ama önemsizdir, küçük bir şairdir de diyemiyorum. Bu çağda bir iki şair sivriliverir, yalnız onların şiirleri onlar gibi düşünenlerin şiirleri okunur, hep o şiirler üzerinde durulur.
S–1)Yukarıdaki eleştiri konusuna göre hangi eleştiri türüne örnektir. (10)

Anam bir yaz gecesi doğurmuş beni burada,
Bu çamlıkta söylemiş son sözlerini babam;
Şu karşıki bayırda verdim kuzuyu kurda,
"Suna"mın başka köye gelin gittiği akşam.
S–2) Yukarıdaki şiirde geçen kelime guruplarını bulunuz. (20)



S–3) Aşağıdaki cümlelerde geçen anlatım bozukluklarını düzeltiniz. (20)

*Bu yol yaya yürümekle bitecek gibi değil.

*Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı kimseye söyleme.

*Bence sizin bu sınavı kaybetme şansınız hiç yok.

*Uzun bir ders yılı daha tamamlanmak üzere tatil iyice yanaştı

*Hakan çok iyi futbolcu ama fazla topla oynuyor


S–4) Aşağıdaki metinde kullanılan anlatım tekniklerini yazınız. (10)

Durdu. Gözleri, etrafımızı saran manzaranın ve biraz evvel anlattığı hikâyenin içinde kaybolmuş gibi büyük ve dalgındı. Şakaklarında tozlarla karı- şıp sonra kalın çizgiler halinde kuruyan terlerin izleri vardı. Derin derin nefes alıyordu. Bu anda onu, etrafını saran tabiattan ayırmaya imkân yoktu. Akşamın loşluğu içinde topraktan, çiçeklerin arasından fırlayıp büyüyüvermiş bir mahlûk gibiydi.


S–5) Aşağıda tablodaki yazar-eser-edebi tür eşleştirmelerini doğru olarak yapınız. (10)
Ahmet Hamdi TANPINAR Beş Şehir Deneme
Ahmet HAŞİM Anadolu Notları Anı
Halit Ziya UŞAKLIGİL Türk’ün Ateşle İmtihanı Eleştiri
Reşat Nuri GÜNTEKİN Saray ve Ötesi Gezi Yazısı
Halide Edip ADIVAR Frankfurt Seyahatnamesi Anı
S–6) Röportaj yazarı nelere dikkat etmelidir? (10)





S–7)-Makale ile sohbet arasındaki farkları yazınız? (10)





S–8) Gezi yazısı yazan iki yazarımızın adını yazınız. (10)

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi