EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

22.05.2008

10. SINIFLAR DLA YAZILI SORULARI,

Adı Soyadı: A GRUBU
No:
MERSİN ATATÜRK LİSESİ 2007/2008 EĞT. ÖĞRT. YILI 2.DÖNEM DİL VE ANLATIM DERSİ ORTAK SINAV YAZILI SORULARI
“Bu kitap Beyoğlu’nu anlatır. Adım başında kıkır kıkır gülmeler, gürlemeler, koşturmalar… Kimisi dükkânlara dalar, kimi açık kapılardan sıcaklar fışkıran sinemalara, çalgılı gazinolara kurulur… Çiçekçilerden mis gibi kokular yayılır her tarafa. Ama bu kitapta özellikle ozanların, ressamların, gazetecilerin, güzel yazıp güzel konuşanların geldiği kahveler anlatılır.”
S–1) Yukarıdaki metinde hangi tür betimleme kullanılmıştır? Özelliklerini yazınız.


S–2) Aşağıdaki cümlelerde geçen eylemsilerin altını çizip çeşitlerini belirtiniz.
a- Sizinle bugün görüşmeye geldiler. ……………………………………………………….
b- Görünen köy kılavuz istemez. ……………………………………………………….
c- Bu konuyu anlattıkça seni hatırlıyorum. ……………………………………………………….
d- Bozulmuş yemek bütün odayı kokutmuş. ……………………………………………………….
e- Bu kadar yolu yürüyerek gelmişler. ……………………………………………………….

“Çocukluğumdan beri, uysallığım ve herkese, her şeye acıma duygum dikkati çekerdi. Bu acıma duygusu bende o kadar aşırıydı ki, arkadaşlarımın alaylarından yakamı kurtaramazdım. Özellikle hayvanlara çok düşkündüm ve ailem bir sürü yavru beslememe göz yummak zorunda kalırdı. Zamanımın çoğunu bu hayvanlara ayırıyor, en zevkli dakikalarımı onları beslerken ve severken duyuyordum.”
S–3) Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimi ağır basmaktadır?

S–4) Yukarıdaki metnin yazılış amacıyla kullanılan anlatım biçimi arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


DUVAR
Artık konuşabilirmişim! Kendileri böyle düşünüyormuş.
Aslında ona karşı koyardım. Ama ama…
Ne kadar da kendini bilmiş bir adamdı? Hata bende, öylece yüzüne bakakaldım.
Üç günde onu ikna ederim zannediyordum. O olaydan sonra, bunun hiç de kolay olmayan bir iş olduğunu anladım. Ama ben ne yapacağımı biliyorum! Onun hakkından geleceğim! Hava atmak nasıl olur göstereceğim. Beyefendi ağlarken ben gülerek ona sırtımı döneceğim…

S–5)Yukarıdaki metinde bulduğunuz bağfiilleri açıklayarak gösteriniz.




S–6)Yukarıdaki metinden 3 tane birleşik zamanlı fiil bulunuz ve bu zamanların isimlerini yazınız




S–7) “Onu bu yörede sadece onlar dokuyordu. ‘Peki, neden ayrıldın?’ diyeceksin. Onu, orada onunla o şekilde görünce ondan
o anda nefret ettim. Kendimden utandım ve ayrıldım işte!” Paragrafta altı çizili kelimelerin türünü ve çeşitlerini yazınız.







S–8) Aşağıdaki bilgiler doğru ise “d” ,yanlış ise “y” yazınız.
a- Zamirler, isimlerin yerini kalıcı olarak tutan kelimelerdir. ( )
b- Yaşanmış olaylarda olay örgüsü, kurgulanmış olaylarda olay zinciri vardır. ( )
S–9) Anadolu Bahar
Durgun çayı köpüklendi Daday'ın, Yandaki dörtlükte bulunan isim tamlamalarını çeşitleriyle birlikte yazınız.
Palmiyeler zümrüt tacı Hatay'ın
Çukurova cennetidir bu ayın;
Aydın ili efelere dar şimdi.





S–10) “Yüce dağların başında Bu mısralarda görülen deyim aktarmasını açıklayarak yazınız.
Salkım salkım olan bulut”






Not: Her sorunun doğru cevabı 10 puandır. Süre 40 dakikadır. Başarılar…
SINAV KOMİSYONU

Adı Soyadı: B GRUBU
No:
MERSİN ATATÜRK LİSESİ 2007/2008 EĞT. ÖĞRT. YILI 2.DÖNEM DİL VE ANLATIM DERSİ ORTAK SINAV YAZILI SORULARI
“On altıncı katta asansörden indik. Bana odayı gösterecek çocuğun peşinden yürüyordum. Çocuk kısa bir koridoru geçti, bir odanın önünde durdu. Ben de durdum. Kapıyı açtı, içeri girdik. Perdeler sıkı sıkıya kapalı. Çocuk perdeleri açıp dışarıyı göstermek istedi. Engel oldum. Lambaları yaktı. Banyonun kapısını açtı. Bir şey isteyip istemediğimi sordu. İstemediğimi söyledim. Bahşişini verdim, gitti.”
S–1) Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimi ağır basmaktadır?


S–2) Yukarıdaki metnin yazılış amacıyla kullanılan anlatım biçimi arasındaki ilişkiyi açıklayınız.



“Tarsus-Pozantı karayolu kenarında akıp giden derenin etrafı bodur ağaçlarla kaplıydı.Yorgun bir yolcu,atını derenin kenarına çekip atından indi;şarıl şarıl akan derenin berrak suyunu avuçlayıp içecekti.Suda kurbağalar durmadan zıplıyor,”vırak vırak” bağırıyordu.Derenin kıyısına oturan yolcu,toprağın ıslak olduğunu neden sonra anladı.;çömeldi,ilkbaharın rengârenk çiçeklerinden gelen kokulara bir de toprak kokusu karışmıştı.”
S–3) Yukarıdaki metinde hangi tür betimleme kullanılmıştır? Özelliklerini yazınız.



S–4) Aşağıdaki cümlelerde geçen eylemsilerin altını çizip çeşitlerini belirtiniz.
a- Bu bakışınız beni çok ürküttü. ……………………………………………………….
b- Çocuklar kırılan vazoyu saklamışlar. ……………………………………………………….
c- Köyden geleli bu adamın huyu değişti. ……………………………………………………….
d- Çocuklar okunan kitapları bir kutuya doldurdular. ……………………………………………………….
e- Dün ablam bize gücenip gitti. ……………………………………………………….
DUVAR
Artık konuşabilirmişim! Kendileri böyle düşünüyormuş.
Aslında ona karşı koyardım. Ama ama…
Ne kadar da kendini bilmiş bir adamdı? Hata bende, öylece yüzüne bakakaldım.
Üç günde onu ikna ederim zannediyordum. O olaydan sonra, bunun hiç de kolay olmayan bir iş olduğunu anladım. Ama ben ne yapacağımı biliyorum! Onun hakkından geleceğim! Hava atmak nasıl olur göstereceğim. Beyefendi ağlarken ben gülerek ona sırtımı döneceğim.
S–5) Yukarıdaki metinde bulduğunuz sıfatfiilleri açıklayarak gösteriniz.




S–6) Yukarıdaki metinde 3 tane birleşik zamanlı fiil bulunuz ve türlerini belirtiniz.




S–7) “O çeşmenin yanında onu onunla görünce beynimden vurulmuşa döndüm. Oradan hızla kaçmak, ondan elimden geldiğince uzaklaşmak istedim. O akşam kendisini bir daha aramamak üzere ona bıraktım. Seni üzmek istemezdim ama oraya gelemem artık!”Paragrafta altı çizili kelimelerin türünü ve çeşitlerini yazınız.





S–8) Aşağıdaki bilgiler doğru ise “d” , yanlış ise “y” yazınız.
a- Yaşanmış olaylarda olay zinciri, kurgulanmış olaylarda olay örgüsü vardır. ( )
b- Zamirlerle isim tamlaması oluşturulabilir. ( )
S–9) “Kandilli yüzerken uykularda
Mehtabı sürükledik sularda”
Bu mısralarda görülen deyim aktarmasını açıklayarak yazınız.




S–10) Anadolu Bahar
İlkbaharı geldi Anadolu'nun, Yandaki dörtlükte bulunan isim tamlamalarını çeşitleriyle birlikte yazınız.
Silifke'de çiçek açtı nar şimdi.
Her tarafı yeşillendi Bolu'nun,
Sultandağı benek benek kar şimdi.




Not: Her sorunun doğru cevabı 10 puandır. Süre 40 dakikadır. Başarılar…
SINAV KOMİSYONU

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi