EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

13.04.2008

10. SINIFLAR DLA YAZILI SORULARI,

ADI SOYADI: B
SINIFI NU:
MERSİN ATATÜRK LİSESİ DİL VE ANLATIM 10. SINIFLAR 2. DÖNEM 1. YAZILISI
S–1) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden sonuç ilişkisi yoktur?
a- Yurtdışına gitmek için denemediği yol kalmadı. B- İşleri o kadar yoğun ki tatil günlerinde bile çalışıyor
c- Kendisini eleştirdim diye bana soğuk davranıyor. D- Kent yaşamına alışamadığımdan köye geri döndüm.
E- Oyunun son perdesini izlemedik; çünkü çok sıkıldık.

s-2) “Gazetede köşe yazarlığı yapmak halkın bilmediği, bize yabancı sözcükleri oradan buradan alıp yazımızın içinde kullanmaya çalışmak olmamalı. Gazete okumak için sözlük taşımak, yazarını anlamak için İngilizce öğrenmek zorunda mı sade bir yurttaş?” Bu cümleyi söyleyen kişinin köşe yazılarıyla ilgili hangi özelliği vurguladığını aşağıda işaretleyiniz:
a- Duruluk b- yalınlı c- akıcılık d- içtenlik e-açıklık

( 3. 4, 5, 6. soruları aşağıdaki paragraftan yararlanarak çözünüz.)
“Anı, bir kimsenin başından geçen ya da yaşadığı dönemde tanık olduğu, gördüğü, duyduğu olay ve olguları anlattığı düzyazı türüdür. Anı yazarı, yaşadıklarını, görüp tanık olduklarını başkalarıyla paylaşmak ister. Bunun için de yaşanılanların belleğinde bıraktığı izleri dile getirmeye çalışır. Anı, bir yönüyle öz yaşam öyküsüne (otobiyografiye) benzer, onun gibi birinci kişi ağzından anlatılır. Anlatılanlar, yazarın yaşamıyla ilgilidir. Bir ayrım da şudur: Anı yazarı salt yaşamını anlatmakla kalmaz, kendi dönemini, kendi çevresini de anlatır. Oysa öz yaşam öyküsünde yazarın anlattıkları büyük ölçüde kendisiyle sınırlıdır; kendi duyguları, eğilimleri ağır basar. Edebiyatımızda Tanzimat’tan bu yana birçok yazarımız, anı türünde ürünler vermiştir. Bunlar arasında Ahmet Rasim’in “Falaka”sını, Halit Ziya Uşaklıgil’in “Kırkyıl”ını, Hüseyin Cahit Yalçın’ın “Edebî Hatıraları”nı, Falih Rıfkı Atay’ın “Çankaya”sını, Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Anamın Kitabı”nı sayabiliriz.”
s–3) Paragrafın anlatımı ne tür bir anlatımdır?

s–4) Paragraftan belgisiz sıfata bir örnek bulup gösteriniz.



s–5) Paragrafta adlaşmış sıfata bir örnek bulup nedeniyle açıklayarak yazınız.




s–6) Bu paragraf edebi türlerden hangisinden alınmış olabilir; neden?



s–7) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde farklı bir tamlama kullanılmıştır?
a- Dedem, İstiklal Madalyasını bana mşras bıraktı. b- Okul, hekresin eğitim aldığı bir anakucağıdır.
c- Mersin valiliği bu konuyu da araştıracakmış. d- Kitapsız hayatın bence hiç değeri yoktur.
e- Takvim yılı 1 Ocak’ta başlar, 31 Aralık’ta biter.

s–8) (I) Çocuk kitaplarında önemli olan, yalnızca anlatılan öyküdür, demiyorum. (II) Öykü bir başına elbette yeterli değildir. (III) Yazarlık düzeyi de aynı ölçüde önemlidir. (IV) Ama yazarlığı, öykünün önüne çıkarırsanız, okurun ilgisinden yoksun kalırsınız. (V) Şunu da söyleyeyim, yalnızca öykü anlatmak için peş peşe olayları sıralamaktan da söz etmiyorum. (VI) Anlatılan öykünün merak uyandırması, değişik ve çarpıcı olması, düş gücüyle örülmesi gerekir. (VII) İşte son örnek Harry Potter! (VIII) Bu dizinin başarısında en büyük payın, öyküsü olduğunu düşünüyorum. (IX) Başka etkenlerde söz konusu ama okurun ilgisinin temelinde öykü var. Paragrafta hangi cümlede bir yazım yanlışlığı vardır?
a- ı b- II c- III d-IX e- VII

1-Eski antikalarını müzeye bağışladı. 2- Sokaklar bembeyaz kar kapladı.
3- Genç sokaklarda sergiler açıyordu. 4- Sinemamızın uluslararası bir başarısı olmayacak mı?
5- İnsan olmanın sevmek olduğunu bilmiyor musun?
s–9) Yukarıda verilen cümlelerin kaç tanesinde anlatım bozukluğu yoktur?
a- 1 b- 2 c- 3 d- 4 e-5

s-10) “Dün büyük bir mağazadan aldığım bu gömleğin çıt çıtı bozukmuş; gömleği değiştirmek için mağazaya bir hafta içinde gitmem gerekiyor.” Cümlesindeki yazım yanlışlığını bulup kısaca açıklayarak gösteriniz.

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi