EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

13.04.2008

10. SINIFLAR DLA YAZILI SORULARI,

MERSİN ATATÜRK LİSESİ 10 SINIFLAR DİL VE ANLATIM DERSİ 2 1. DÖNEM 3. YAZILISI
ADI SOYADI:
SINIFI NUMARASI: …/04/2008
☺?►SINAV SÜRESİ BİR DERS SAATİDİR.
☺?►SINAVDA CEVAPLARINIZI SORULARIN ÜSTÜNDE GÖSTEREBİLİRSİNİZ; YANITLAR İÇİN AYRILAN AŞAĞIDAKİ YERE İMLA KURALLARINA UYGUN, CÜMLE YARGISI TAŞIYAN BİR ANLATIMLA YAZINIZ.
☺?►SINAV SÜRESİNCE SİLGİ, KALEM GİBİ ARAÇ GEREÇLERİN BAŞKALARINDAN ALINMASI SINAV KURALLARINA AYKIRIDIR. SAFFET AYICI SORULAR
“Günlerce bir şey yapamıyorum. Defterime bakıyorum, bomboş yapraklar. Oysa o günler de yaşadım ben. Bir şeyler yaptım. Gezdim, dolaştım, konuştum, okudum, düşündüm. Ama yazmamışım! Yazmayınca, yaşanmamış gibi oluyor her şey. Hele bir yazar için gerçek yaşam yazılarıdır, yazdıklarıdır.
s–1) Aşağıdakilerden hangisi bu paragrafa en uygun başlık olur?
a- Yazmak Yaşamaktır b- Okumak ve Yazmak c- Güncelerde Yaşamak
d- Yazar ve Gerçek e- Yaşamın Anlamı
s–2) Yukarıdaki paragraftan bir tane belgisiz zamir bularak nedeniyle açıklayarak yazınız.



s–3) “Yüzelli yıldan bu yana sorup duruyoruz: Batı’ya mı yönelelim, kendimize mi dönelim?” cümlesindeki yazım yanlışlığını bulup yanlışlığın ne olduğunu gösteriniz.


s–4) “Her insanın bir mesleği olmalıdır; meslek demek altın bileziktir. Kimi okur meslek sahibi olur, kimi de babadan kalma işi sürdürür.” Cümlelerindeki takısız ad tamlamasını bulup nedenleriyle açıklayarak yazınız.




s-5) “-den / -dan ekleri isim durum ekleri olup eklendiği sözcüğe çıkma, ayrılma anlamı verir. Cümlede eylemin bildirdiği yargının nerden olduğunu gösterir.” Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bu açıklamadan farklı bir görevde kullanılmıştır?
a- Sınavdan çıkınca yanıtlarımı kontrol ettim b- Denizden yeni çıkmış balıklar vardır tezgahta.
c- Sudan sebeplerle hepimizi uğraştırdı. d- Ders kitabından çok bir romana benziyordu kitabım.
e- Uykusuz gecelerden başka bir derdim yoktu.
s–6) “Ressam Cezanne’nin romanı Zola’ya söylediği şu söz doğalcılığın çürüklüğünü pek güzel ortaya koyar ( ) ( ) Doğayı taklit etmek istedim( ) ama başaramadım( ) Güneşin taklit edilemeyeceğini; ancak temsil edilebileceğini anladığım gün rahat ettim.( ) Yukarıdaki sıralanmış yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
a- ( , ) ( “ ) ( “ ) ( . ) ( “ ) b- ( ; ) ( “ ) ( , ) ( , ) ( “ ) c- ( : ) ( “ ) ( ; ) ( . ) ( “ )
d- ( : ) ( - ) ( ; ) ( , ) ( . ) e- ( ; ) ( “ ) ( , ) ( , ) ( “ )
s–7) “Köy pazarlarının kendine has kokularını bilir misiniz?. Taze dağ kekikleri, dalından henüz toplanmış mis kokulu canerikleri, kan damlarcasına renklenmiş çilekler, taze peynir, keçi ya da koyun sütünden mamul peynirler… Her köşede bir köylü, tüccarlığı deniyormuş gibi az utangaç, az çekingen, az korkak… Elinizde olsa o doğal yiyeceklerin hepsini alıp gitmek geliyor içinizden.” Paragraftan bir tane bağfiil (ulaç) bir tane sıfatfiil (ortaç) bulup gösteriniz.
BAĞFİİL: SIFATFİİL:
s–8) Aşağıdaki cümlelerdeki altı çizili sözcüklerden hangisi türce ötekilerden farklıdır?
a- Kendine geçici bir iş arıyordu. b- Kararlı tutumu onu başarıya götürdü.
c- Eleştirmenlerimizde düzensiz çalışıyorlar. d- Başarısız insanlar onu oldukça üzerdi.
e- Binlerce sayfa yazsa yorulmazdı.
s–9) “Gece atılan aşırı büyük taşlar ev halkına uyku uyutmuyor, hepsini heyecan içerisinde bırakıyordu.” Cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni nedir, cümledeki anlatım bozukluğunu gidererek cümleyi doğru biçimiyle yeniden yazınız.




s–10) “İnsan kitap okudukça gelişir, büyür. Gelişmiş, büyük toplumlara baktığınızda göreceksiniz ki kişi başına yıllık kitap tüketme oranı bizim gibi toplumlarla kıyaslanamayacak kadar fazladır. Almanya’da yıllık kişi başına tüketilen kitap sayısı ortalama olarak 8 iken ülkemizde yazık ki 1 kitabı bile ortalama bulamıyoruz. Oysaki kütüphaneciliği dedelerimiz nasılda önemsemişlerdi?.. Yeni yetişenlerimiz artık kütüphane nasıl bir yer bilmiyor.” Paragraftan bir tane adlaşmış sıfat bulup nedenini açıklayarak yazınız.

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi