EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

26.06.2008

SORUMLULUK SINAVI

MERSİN ATATÜRK LİSESİ 2007-2008 ÖĞRETİM YILI HAZİRAN DÖNEMİ LİSE 2
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ SORUMLULUK VE ORTALAMA YÜKSELTME SINAVI SORULARI
SORULAR
Isız ajun kaldı mu
Alp Er Tunga öldi mü
Ödlek öçin aldı mu?
Emdi yürek yırtılur
s–1) Yandaki dörtlüğün nazım şekli nedir, bu nazım şeklinin işledikleri konular nelerdir? ( 10 p )
GÖKTÜRK YAZITLARI’ NDAN
Üstte mavi gök, altta yağız yer kılındıkta, ikisi arasında insanoğlu kılınmış. İnsanoğlunun üzerine atalarım Bumin Kağan, İstemi Kağan (tahta) oturmuş. Oturarak Türk ulusunun dinini, töresini tutuvermiş, düzenleyivermiş. Dört taraf hep düşmanmış. Ordu sevk ederek dört taraftaki ulusu hep almış.
s–2) Göktürk Yazıtları’nı kim yazmıştır, kaç taştan oluşur, yazıtların adlarını yazınız? (10 p )
KUTADGU BİLİG
men sınadım isiz kılguçı
Kite bardı künde üzüldi küçi
s–3) Kutadgu Bilig hangi özellikleri açısından edebiyatımızın ilkleri arasında yer alır? (10 p )
GAZEL
Bir devlet içün çerha temennadan usandık
Bir vasl içün ağyara müdaradan usandık
s–4) Yukarıdaki beyit gazelin hangi beyitidir? Nedeniyle yazınız. ( 10 p )
s–5) “Ay, suda bestelerken en güzel şarkısını
Küreklerim de suya en derin şiiri yazdı.”
Mısralarındaki edebi sanatı sebebini açıklayarak yazınız. ( 10 p )
Ben yürürüm yâne yâne
Aşk boyadı beni kane
Ne âkilem ne divâne
Gel gör beni aşk neyledi.
s-6) İlahiden alınan yandaki dörtlüğün uyaklarını ve uyak düzenini gösteriniz.(10 p)
s-7) “Sanat ancak ve ancak akıl, mantık kurallarına uygun olursa, yüksek ahlaki sorumluluk taşırsa sanattır. Tarihin o görkemli geçmişinden beslenmeyen bir sanat anlayışı basit, gündelik kahramanların hayatlarını ele almakla yücelemez. Kaba, çirkin, adi olaylar zaten her yerde fazlasıyla var; sanatçı onları değil asil, seçkin, erdemli olanı aktarmak zorundadır.” Diyen bir sanatçı hangi edebi akımın etkisinde kalmıştır? ( 10 p )
s–8) Aşağıdaki cümlelerdeki tamlamaları bulup tamlamaları göstererek türlerini yazınız. ( 2 x 5 = 10 p )
A) İki damla yaştır gözlerimden düşen. B) Enginde yavaş yavaş gönlümün minesi soldu.
C) Derdimi döktüm bu telli saza. D-)Yalanmış bildiğim bütün gerçekler.
E) Böyle mi esecekti son günümde bu rüzgâr…
s–9) “Bugünde herbir çocuk ile ayrı ayrı görüşeceğimizi sanıyorsunuz.” Cümlesindeki yazım yanlışlığı bulup yanlışlığı gidererek cümleyi yeniden yazınız. ( 10 p )
s-10) Aşağıdaki cümlelerdeki edat (ilgeç) olan sözcükleri göstererek edatların cümleye kattığı anlamları karşılarına yazınız. ( 2x5=10p )
A) Sanatçı romanlarıyla konuşmasını bilmelidir.
B) Eve geç geldiği için yemeğe yetişememişti.
C) Yalnız bilisel düşünce kurtarır bir ulusu.
D) Senin kadar bende çalışmalıyım.
E) Böyle mi ders çalışılır?
KOMPOZİSYON: “Ateş yakmaktan korkma, yaktığın ateşle kendini yakmaktan kork.” Özdeyişini kompozisyon kuralları içinde açıklayınız. ( 100 p )
SÜRE: İKİ DERS SAATİ ( 90 DAKİKA) DİR.
M. ERSİN TOROSLU SINAV KOMİSYONU
OKUL MÜDÜRÜ
SNV. KOM. BŞK.
MERSİN ATATÜRK LİSESİ 2007-2008 ÖĞRETİM YILI HAZİRAN DÖNEMİ LİSE 2 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ SORUMLULUK VE ORTALAMA YÜKSELTME SINAVI YANIT ANAHTARI

c-1) Nazım şekli: SAGU ( 5 )
İşledikleri konular: ÖLÜM ve YAS ( 5 )
c-2) Taşları yontan ve yazan YOLLUG TİGİN ( 2P )
3 TAŞTAN OLUŞUR ( 2P )
BİLGE KAĞAN ANITI ( 2P )
KÜLTİGİN ANITI ( 2P )
VEZİR TONYUKUK ANITI ( 2P )
c-3) İLK MESNEVİ ( 4P )
İLK SİYASETNÂME ( 3P )
ARUZ ÖLÇÜSÜNÜN KULLANILDIĞI İLK EDEBİ ESER ( 3P )
c-4) KAFİYE (UYAK ) DİZİLİŞİ ______a
______a BİÇİMİNDEDİR; ( 5P )

BU NEDENLE MATLA BEYİTİ OLABİLİR. ( 5P )
c-5) KİŞİLEŞTİRME (Teşhis) SANATI VARDIR. ( 5P )
ÇÜNKÜ AY VE SU’YA İNSANİ ÖZELLİKLER KATILMIŞTIR. ( 5P )
c-6)
a __________y- an- e
a __________k- an- e
a __________div- an- e
TAM UYAK REDİF

UYAK ŞEMASI 2 P;
UYAK VE REDİF SESLERİNİ GÖSTERMEK 2P;
UYAK TÜRÜ 3 P;
REDİFİ GÖSTERMEK 3 P.
c-7) KLASİSİZM ( 10P )
c-8)
A- İki damla yaştır gözlerimden düşen. Sıfat Tamlaması ( 2 P )
B- Enginde yavaş yavaş gönlümün minesi soldu. Belirtili isim Tamlaması( 2 P )
C- Derdimi döktüm bu telli saza. Sıfat Tamlaması ( 2 P )
D- Yalanmış bildiğim bütün gerçekler. Sıfat Tamlaması ( 2 P )
E- Böyle mi esecekti son günümde bu rüzgâr… Sıfat Tamlaması ( 2 P )
C-9) Bugün de her bir çocuk ile ayrı ayrı görüşeceğimizi sanıyorsunuz.
5 p 5 p

c-10)
A) Sanatçı romanlarıyLA konuşmasını bilmelidir. ARAÇ ANLAMI ( 2 P )
B) Eve geç geldiği İÇİN yemeğe yetişememişti. NEDEN-SONUÇ ( 2 P )
C) YALNIZ bilisel düşünce kurtarır bir ulusu. SADECE ( 2 P )
D) Senin KADAR bende çalışmalıyım. KARŞILAŞTIRMA ( 2 P )
E) Böyle Mİ ders çalışılır? ŞAŞIRMA ( 2 P )

HER HANGİ BİR İŞE BAŞLAMAKTAN KORMAMALIYIZ, ÇEKİNMEMELİYİZ; FAKAT İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE O İŞLE İLGİLİ ÖN HAZIRLIKLAR YAPMAK, GEREKLİ ARAŞTIRMALRI GERÇEKLEŞTİRMEK, GEREKLİ ÖNLEMLERİ ALMAK ZORUNDAYIZ. YOKSA ZARAR GÖREBİLİRİZ.

KOMPOZİSYON: A) ÖZGÜN DÜŞÜNCE: 40 P
B) YAZIM NOKTALAMA: 30 P
C) PARAGRAFLANDIRMA, PLANLAMA: + 30 P
100 P

M. ERSİN TOROSLU SINAV KOMİSYONU
OKUL MÜDÜRÜ
SNV. KOM. BŞK.

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi