EDEBİYAT DERSİMİZ

Öğrencilerin edebiyat dersiyle ilgili kaynak ve sorulara ulaşabilmesini amaç edindik. Katkılarınızla zaman içinde zengin içerikli bir blog halini alacağımızı umuyorum.

11.12.2007

11. sınıflar dil ve anlatım I. döenm 2. yazılı A grubu

A GRUBU
DİL VE ANLATIM LİSE 3. SINIFLAR I. DÖNEM ORTAK YAZILI SINAVI
AD – SOYAD:
SINIFI – NU : 11. 12. 2007

1.Metin:
Bu pencere dünyayla öyle barışıktır ki, önündeki sedirde saatlerce oturabilirim. Ucu dantelli, kar beyazı perdeyi araladığımda önce yaşlı ceviz ağaçları çarpar gözüme. Az ötedeki küçük bostan, mavi göğün altında bir avuç cıvıltılı yeşillik... Taş bir duvarla çevrili ve mevsimine göre çeşit çeşit sebzelerin bulunduğu bir bahçe: mısır, domates, biber, salatalık...
2. Metin:
Su, insanoğlunun en temel gereksinimlerinden biridir. Su, temas ettiği hemen her şeyi az çok çözer. Bu nedenle, az çok çözünmüş olarak gazlar, organik ve inorganik maddeleri içerebileceği gibi, mikroorganizmaların da bulunabileceği iyi bir ortamdır. Oysa içilebilecek bir suyun, renksiz, kokusuz, berrak ve mikroorganizma içermemesi gerekir. İçme suları yeterince temiz değilse, bu yolla insanlara geçebilen enfeksiyonların mikroplarını taşır.
s–1). Yukarıdaki metinleri anlatım türü bakımından karşılaştırınız




s–2) Yukarıdaki metinlerden yararlanarak sanat (kurmaca) metinleri ve öğretici metinlerin arasındaki farkları yazınız.





s–3) 3. Aşağıdaki cümlelerde bulunan anlatım bozukluklarını gidererek bu cümleleri yeniden yazınız.
A) Kesinlikle menfaate dayalı dostluklar uzun sürmeyebilir.


B) O, tüm zorluklara göğüs gerdi, başa çıktı.



(4, 5 ve 6. sorular aşağıdaki cümlelere göre yanıtlanacaktır.)
I. Bugün, diğerlerinden daha farklı bir gün benim için.
II. Pencerem bir tuvalin çerçevesi gibi ve bana bu tablo şimdi sonbaharı anlatıyor.
III. Bana böyle davranmış olması aramıza bir soğukluk girdiğinin göstergesi gibi.
IV. Birazdan uyuyacağım ve yarınımın bugünkü gibi olmasını diliyorum.
V. Aradan yıllar geçmiş olmasına karşın o üç sözcük aynı ses tonuyla çınlıyor kulaklarımda.
s–4) Yukarıda verilen cümlelerden hangisi bir “günlük” ten alınmış olamaz?
A) I B) II C) III D) IV E) V
s–5) Cümlelerden hangisinde sert sessiz yumuşamasına örnek vardır?
A) I-II B) II-III C) III-IV D) IV -V E) V-II
s–6) Yukarıdaki cümlelerin hangisinde kaynaştırma sesi kullanımına aykırı bir durum vardır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
s–7) Aşağıdaki cümlelerin karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Sanatsal metinler bir iletişim çeşididir. ( )
Sanatsal metinlerde anlatılanlar birebir hayatı yansıtır. ( )
Günlüklerde günü gününe yazma esası söz konusudur. ( )
Anlatmaya bağlı metinler “öğretici metinler” ve “sanat metinleri” olmak üzere ikiye ayrılır. ( )
Dilekçelerde adres sol alt köşeye yazılır. ( )
s–8) Aşağıdakilerden hangisi mektup türünün amaçlarından değildir?
I) Haber vermek II) Bir meseleyi tartışmak III) Bir konuda yardım istemek IV) Sevinç ya da üzüntülerini bildirmek V) Bir kişiyi tanıtmak
A) I B) II C) III D) IV E) V
s–9) Gezi yazıları hangi nedenle yazılırlar?
A-

B-

s–10) Aşağıdaki cümlelerdeki noktalı yerleri uygun sözcüklerle doldurunuz.
A-Biyografilerde yazarla anlatıcı aynı kişiyse bu tür biyografilere ………………………………. Denir.
B- Gezi yazısı yazan bir seyyah anlatımında ……………………………….. olmaya dikkat etmelidir.

Hiç yorum yok:

Blog Arşivi